Plecand de la un post interesant de la Marius Dosinescu despre piata web webdesign .ro avem o imagine foarte interesanta in legatura cu cat si cum se investeste in zona online in Romania.

In primul rand, sigur mai sunt ceva firme care nu au fost cuprinse aici, (e si aproape imposibil sa acoperi toata piata). FitYourBusiness de exemplu se situeaza pe locul 14 asa cum i-am zis si lui Marius, dar cred ca estimarea nivelului pietei in 2006 la 5 milioane de Euro e destul de exacta, si scoate in evidenta faptul ca investitiile companiilor romanesti in zona online sunt inca foarte reduse, mai ales comparativ cu alte bugete. Si desi 2007 sigur a adus o crestere semnificativa, la fel de serios au crescut si costurile (chiar mai mult poate), deci per ansamblu imaginea este si cea din ziua de azi, asadar impresia de mult zgomot pentru nimic ramane…

Ce concluzii putem trage de aici?

  • Economia romaneasca este inca in mare parte off-line. Firme mari din domenii care merg din ce in ce mai bine nu inteleg ca au nevoie de o prezenta online mult mai puternica, si mai ales nu constientizeaza ca parte importanta a business-ului lor ar putea fi optimizata de aplicatii web eficiente. De aici strategii de marketing care nu mai ating un segment important de public, si anume tinerii, PR ineficient si lipsa de competitivitate pe piete ceva mai mature….
  • Desi blogurile, publicatiile online dar si media ‘traditionala’ se uita cu atentie din ce in ce mai mare in aceasta zona si proiecteaza o imagine de-a dreptul roza pentru antreprenorii online (fie dezvoltatori web, fie dezvoltatori de site-uri proprii), in realitate se cam moare de foame prin firmele de web design doar cu comenzi si venituri din Romania. Daca ne apucam sa gandim ce procent din cifrele de afaceri prezentate de Marius sunt obtinute prin contracte de export (mai putin outsourcing, din ce in ce mai putin)….. situatia devine chiar trista.
  • Vestea buna este ca atat pe zona de dezvoltare web dar si de servicii online e loc mare de crestere. Odata ce firmele despre care discutam la punctul 1 vor incepe sa se trezeasca, lucrurile se vor schimba dramatic din punctul de vedere al bugetelor iar cei ce vor reusi sa-si consolideze pozitia din piata vor avea numai de castigat si vor putea face pasul in zona baietilor mari din IT&C. Asta insa se va baza si pe ceva achizitii de firme mai mici, dar si falimente si renuntari ale unor antreprenori. Aici insa e un mic amanunt care va trebui sa dea multora de gandit: intr-un mediul web 2.0 in care accentul se va pune pe continut, pe agregare de informatii relevante si folositoare pentru useri, rolul si folosul webdesignului clasic incepe sa fie din ce in ce mai mic. Astfel, singurii antreprenori care cu adevarat vor castiga vor fi cei care vor reusi sa realizeze servicii de integrare si distributie eficienta de continut pentru clienti. Altfel, site-urile cu 2 pagini si sectiune de contact nu vor mai reprezenta o sursa de venit prea mult timp, pentru nici un segment de piata, chit ca vor costa si 3000 de euro…. Asta apropo si de idei pentru antreprenori despre care voi vorbi si maine….