V-am mai spus (si nu ma laud 😉 ) am fost plecat in week-end la Medias. Oras mediu de provincie, mult mai civilizat si primitor ca orasele din sudul tarii, intr-un cuvant merita vazut daca reusiti sa fiti in zona.
Am ajuns in contact cu oameni de nivel educati, din clasa care imi place sa cred ca va reusi sa se ridice cel mai mult in anii ce vin, clasa medie. Pe scurt o imagine interesanta a Romaniei din care scoti Bucurestiul si inca 2-3 orase mari si … sa le zicem mai civilizate ca restul (nu, nu cred ca Bucurestiul e civilizat cu adevarat, nici pe departe)
Fiind prins adanc in proiecte, urmarind bloguri, comunicate de presa, stresat de clienti care vor site-uri pe locul 1 in Google pentru 200 de euro (suna cunoscut?), … ma asteptam sa gasesc o Romanie in care mobilul sa fie o bagatela, celebrele bipuri sa fie inlocuite macar de SMS-uri (MMS-uri mai putin), emailurile sa fie verficate macar odata pe zi, si ziarele citite macar in parte online. Sa se vada un anumit potential de dezvoltare, o anumita deschidere catre Internet si continut online, mai ales romanesc. Efervescenta oamenilor din industrie sa se traduca cumva si acolo, de cealalta parte a site-urilor.
Dupa 2-3 zile petrecute prin zona, m-a lovit o cu totul si cu totul alta imagine, a Romaniei dincolo de Bucuresti si agitatia oamenilor din industria online.
Provincia este dominata inca de old media, Internetul este privit ca ceva inca … departe si oricum neimportant in treburile de zi cu zi de la munca, dar mai ales, pentru cine are legatura cu Internetul, .ro nu atrage nici macar atat cat ne place sa credem noi acum.
Culmea!, nu se stia ca Trafic.ro cica se contrazice in date (7 milioane pe luna vs. 3.5 milioane pe saptamana), nu se stia ca Vivi si Sorin Tudor se iubesc precum cainele si pisica pe bloguri, nu se stia ca RoBlogFest este mega festivalul blogsferei (ce zic eu aici, nu se stie nici de blogsfera!, dar asta iti dai seama si dupa numarul de voturi inregistrate la festival), nu se stia ca Zoso este super adevarat si evolueaza catre o alta.. versiune dupa cum ne spune chiar el, sau ca avem un …. Internet Evanghelist. Nu nimic din astea nu era… talk of the town, sau macar cunoscut de cineva.
M-am intors odihnit dar si trezit la realitate din mini vacanta mea. Toata agitatia asta de doi bani de pe .ro-ul nostru nu face doi bani in fata celor pe care-i targetam. Pentru ei, .ro inseamna cateva site-uri (eu zic undeva pana in 10 daca ne gandim bine) dupa care tot traficul din Romania pleaca spre… baietii mari din afara. Ei sunt cei care fac legea si aici, pentru ca in afara de vorbe ei ofera si calitate, content si au si imagine.
Da, creste traficul in Romania, creste numarul de conexiuni la Internet, creste numarul de site-uri romanesti; dar… atat. traficul e facut de site-uri straine mai ales si retele de sharing, conexiunile cresc pentru ca lumea isi pune pachete integrate, fiindca se aude ca ‘telefoanele astea noi sunt mai ieftine, si dau si Internet astia!’ iar numarul de site-uri…. pentru ca tot auzim ca piata creste si se vor face bani pe net.
Cresterea reala a .ro-ului se lasa asteptata de ceva timp, si o sa o mai asteptam zic eu mult si bine.
Facem primii pasi catre un Web 1.0 aici, unde informatia sa fie publicata si pe net in afara de alte medii. Cat despre Web 2.0, despre user-generated-content…. mai greu; blogurile, paginile personale, profile online sunt inca rarisime in Romania, desi avem multi care se si vad milionari in dolari la anul cu 1-2 site-uri facute.
De 2-3 ani incoace tot auzim ca .ro se va super-dezvolta peste putin timp… singura concluzie pana in momentul de fata este pentru mine ca .ro stagneaza si nu da semne sa creasca in mod real, ci doar inertial pentru ca in general toata media creste, iar Romania si .ro sunt doua entitati cu adevarat separate.
Romania e inca offline
Dragul meu Mircea, situatia nu este valabila peste tot in provincie, si am simtit un pic de subiectivism in cele spuse de tine 😉
La noi in zona de exemplu, sunt cablate cu acces la internet, 80% din locuinte ! Este un procent obtinut in urma datelor concrete pe care le am de cei 3 furnizori de servicii de acest fel care detin 60 din cei 80%, restul se imparte la aia mai mici. Nu stiu cum o fi in alte partii, insa la noi aici asa este. Eu toate calculatoarele care le vand, se cer pregatitte ptr legarea la Internet, adica cu o placa de retea suplimentara si soft dedicat.
La nivel de cunoastere a mediului .ro, pot sa iti spun ca procentul de cunoastere in afara de http://www.google.ro, este la fel de important, chiar daca prefera warez-ul multi dintre ei 😀
Si nope, nu suntem un caz izolat 😉
@Ice4You: da-mi voie sa-ti spun ca ai dreptate doar pe jumatate.
Da, acces la Internet exista, da calculatoare conectate la net sunt, si da, google.ro se foloseste.
Dar nu doar asta inseamna ca avem internet. Daca am avea internet cu adevarat nu m-as duce la cnn.com pentru un site de stiri adevarat, la eurosport.com pentru sport. gsp, hotnews si alte exemple palesc in gata site-urilor din afara, din toate punctele de vedere, in timp ce noi suntem ocupati sa ne aruncam cu noroi dintr-o parte in alta.
google.ro exista si se dezvolta, dar cauta tu ceva important pe net, vreun formula, vreo tipizata sau cine stie ce altceva, si nu vei gasi; cauta apoi acelasi lucru in strainatate si vei vedea imediat rezultate.
Bine tintit, Mircea.
Si eu sunt unul din cei care in afara de bloguri acceseaza maxim 10 site-uri romanesti, ca http://www.dell.ro sau http://www.klm.ro de ex. nu le pot considera site-uri romanesti.
La ce sa te astepti daca GSP, unul din site-urile cu cel mai mare trafic, e varza in materie de grafica, dar si continut. Stiri de acum cateva luni, informatia nu e actualizata mai deloc, si asta exact pe site-urile unde ar trebui sa fie. Nimeni nu baga bani in IT, insa toti au pretentii. S-a incetatenit in mintea romanului urmatoarea idee: tot ce e software trebuie sa fie MOCA, altfel nu e ce trebe. Asta a fost principalul motiv pentru care am renuntat la a face din IT un job, pentru ca, cei care ma cunosc stiu ca primii ani dupa facultate, asta am incercat sa fac. Eu va sustin 100%. Chiar daca eu am fost unul din cei ce au renuntat si au trecut la softul de industrie (PLC-uri) sper ca macar generatia voastra sa fie cea care face schimbarea, cu atat mai mult ca in ultima vreme exista mai multa masa monetara pe piata, firmele sunt din ce in ce mai solide, pot sustine financiar si proiecte de anvergura.
Foarte bine scris. Si foarte adevarat. Din pacate, trist… Chiar daca sunt “vizat negativ” de postul tau, sunt de acord cu tine. Si nu numai de data asta.
@Sorin Tudor: Multumesc si bine ai venit.
Nu te-am vizat personal negativ, dar din punct de vedere al imaginii .ro certurile intre 3.5 si 7 devin usor… fara subicet.
3.5 sau 7 milioane de useri ajung pe trafic mai mult sau mai putin din intamplare, si se impart doar la cateva site-uri importante, si nici nu e cine stie ce content. Mai departe e jale…. in orice domeniu al net-ului romanesc
Mircea, problema nu este a noastra, a celor care navigam. Gabi a tintit cu adevarat problema nevralgica. In Romania, toata lumea si-a tras rapid o pagina, de preferinta in flash, cat mai sclipitoare posibil, si dupa entuziasmul de inceput, a lasat in paragina totala aceasta pagina. Vina este impartita in doua parti:
1. La noi inca nu se cunoaste importanta interentului atata vreme cat aceasta se reduce la “hai sa ne facem o pagina ca se poarta”.
2. Nimeni nu este dispus sa te plateasca cu bani adevarati sa o intretii, si mai ales datorita motivului mai sus mentionat.
Avand in vedere acest aspect, este logic ca la noi .ro este in letargie.
Iti dau un singur exemplu. O firma de IT din zona, angajeaza un om care sa administreze pagina. Stii cat ofera pe luna ? 300 lei ! Cine dracu crezi ca isi bate mintea sa intretina pagina alora ptr 300 lei/luna ?
Si cand ai spus ca nu gasesti nimic pe la noi … habar nu ai cat injur eu !
Deci dupa cum poate ai vazut (sau nu) pe blog-ul meu, una dintre pasiunile mele (poate cea mai mare) sunt calatoriile. Ei bine, nu pot sa iti spun cata vreme pierd sa caut informatii legate de o destinatie sau alta !
Ma doare mintea sa ma ia dracu de nervi. Uite de exemplu acum caut in disperare informatii despre Sarmisegetusa Regia … ia da matale o cautare cu varu’googule sa vezi daca gasesti ceva legat de asta, in afara de niste informatii de toata kko, sau impresiile unora care au vizitat locul, scrise pe ici pe colo … da a dracu daca gasesti o harta, sau ceva concret. NIMIC.
Vrei sa iti dau exemplul cum este privit internetul in institutiile statului ? La militie, fisc sau justitie ? Mai bine ma abtin, ca totul se reduce la maxim 2-3 birouri care au asa ceva. Ei inca isi cara informatiile pe FDD (nici macar cd-uri nu folosec) in loc sa le trimita pe net.
Avand in vedere acest aspect, Mircea, spune-mi tu mie, ce pretentii mai poti sa ai la cetateanul de rand ?
As folosi mai mult .ro, daca acest .ro ar fi ceea ce nu este, si probabil nici nu va fi in urmatorii 20 de ani, pana cand nu scapam de Jurasic Park.
Nu de la oamenii de rand am pretentii, DAR
– de la patronii de firme am pretentii sa inteleaga ca au nevoie de o prezenta online solida;
– de la invatamant am pretentia sa informatizeze masiv scolile, si sa dedice ore pentru educatia tinerilor in spiritul utilizarii internetului ca mediu primar de gasire al resurselor din orice domeniu
– de la guvernanti am pretentia sa ajute firmele de IT sa creasca nu doar pe hartie asa cum fac de ani buni incoace
Nu in oamenii de rand am incercat sa dau, ei sunt simple victime, ei sunt ai unei alte vremi de care nu am scapat cu adevarat inca.
Dar daca stam sa ne certam aiurea pe subiecte usor puerile atunci nu vom ajunge absolut nicaieri, sau cel putin nu vom reusi sa dezvoltam .ro
Mircea, suntem o tara de cacanari, in care asa cum a zis si Gabi, toata lumea s-a invatat ca softul e moka, si la fel si munca in acest domeniu.
Pe nimeni nu intereseaza o pagina faina daca ptr ea trebuie sa plateasca bani. Si stai sa vezi ca ei su m-am lovit de o treaba asemanatoare. Ma gandeam sa pun online o pagina cu magazin virtual. Am si avut un test de 2 luni de zile, cu preturi sub emag de exemplu. Stii cat am reusit sa vand cu ajutorul acestui sistem online ? 10 produse, cu profitul carora nu am reusit sa acoper nici cafeaua care le-am dat-o alora de s-au ocupat de pagina.
Romanu are capu mic, lui ii place sa mearga cu cosuletul, sa pipaie si sa vada produsele. Plus ca atatea tepe s-au dat pe la noi, incat e foarte prudent si reticent, cand este vorba sa cumpere ceva ce nu este palpabil in prima faza.
De aici rezulta si consecintele de care ti-am spus. Nici patronii nu inteleg acest importanta acestui lucru, si nici nu au sprijinul necesar.
Noi suntem un magazin mic, iti dai seama ca nu ne permitem sa tinem o pagina scumpa, si sa nu vindem mai nimic din care sa reiasa cheltuielile.
Din tot ce am spus si eu, si ai spus si tu, doar cu indulgenta mai putem spune ca romania este offline … eu as merge pana la a spune ca este in epoca de piatra.
Mircea cred ca ai uitat pe cineva de la pretentii: oamenii care se ocupa de online si care se comporta ca sefi de organizatii studentesti. Cred ca un pas pas important in onlineul romanesc va fi facut odata cu trecerea de la : fac ceva bun -merit sa fiu sprijinit la …. am ceva bun de oferit – incearca si vei fi multumit.
Lucrurile ar trebui sa inceapa de la ce are onlineul de oferit (in primul rand posibililor consumatori) si nu de la discutii nesfarsite despre trafic, spam, si advertiseri absurzi :). Nimeni nu da “bani adevarati” daca nu e convins ca primeste inapoi “bani adevarati”.
Romania nu mai e offline, daca ai rabdare sa cauti gasesti zone online care functioneaza, dar onlineul nu creste de la sine ci in functie de beneficiile pe care le ofera. Din pacate in momentul asta beneficiile sunt mai mult din non.ro 🙁 .
iar apropo de romania offline … ar trebui sa privim cu mai multa incredere lucrurile vizibile cu ochiul liber: tineretul e mai online, businessul e mai online, bucurestiul e mai online si sa vedem jumatatea plina a paharului.
Pentru cei care se ocupa de online adevaratul meci nu e cu imbecilii care nu-nteleg dezvoltarea onlineului ci cu aia care inteleg.
In meciul online-ofline victoria onlineului e sigura intr-un viitor nedeterminat, dar in meciul .ro -non.ro e un tren pe care .ro-ul trebuie sa-l prinda daca vrea sa joace chiar si pt consumatorii romani.
@parvan: perfect adevarat Cristi, ai dreptate, ‘conducerea’ .ro sufera, si sufera rau.
Cat despre content-ul oferit in .ro, e departe de ce trebuie dar asta s-a discutat de 100 de ori pana acum…
Eu unul privesc putin mai pesimist tot optimismul 😉 celor care cred ca piata va exploda findca suntem multi, 22 de milioane, ce mai piata. Nu e chiar asa, si lupta se va da in mare parte tot in zonele pe care tu le enumeri. Iar aici, da, mai e loc, dar nu atat de mult cat se bat unii in piept.