.ro a stat in 2007 sub semnul banilor (si a alergatului dupa ei….) Iar cea mai importanta miscare este evident cea a intrarii in zona Neogen si eJobs a fondului de investitii Tiger
A fost un moment in care lumea a avut o prima estimare independenta a valorii anumitor site-uri. Si evident imediat au urmat si zvonuri de intrari si achiztii, si mai important, pretul site-urilor mai mici a crescut in speranta obtinerii unui profit prin vanzarea rapida, profit care nu a venit. Semn ca piata mai are nevoie de maturizare, site-urile si serviciile online trebuie sa se imbunatateasca pana sa castigam si bani 😉 .

Cele mai importante dezvoltari au venit in zona site-urilor cu continut generat de utilizatori, mai ales continut video. Aici a aparut Trilulilu.ro, site care dupa mine reprezinta evenimentul anului ca si proiecte lansate. Iar vanzarea a 10% pentru 100.000 EUR este dovada potentialului pe care astfel de proiecte il au, si semnalul ca antreprenorii tineri cu idei bunemici sunt cei care vor aduce un suflu nou in .ro.
In rest, relansari de site-uri, prea putine dintre ele reusite. Neogen a incercat sa atace zona video dar pe moment sunt in spatele Trilulilu, si ca PR si ca nivel de dezvoltare al platformei. Dar evident ca un pic de concurenta nu strica pentru crocodili.

Zona eCommerce nu s-a dezvoltat aproape deloc din punctul de vedere al site-urilor, dar cateva site-uri consacrate (din care iese in evidenta eMag) fac bani buni din vanzari. Miscarea eMag de a iesi si in offline a surprins pe toata lumea, dar se dovedeste a fi un succes, asigurand si ea parte din cresterea afacerii. Si inca ceva, desi PayPal a intrat in Romania nu s-au inregistrat mari ‘zguduiri’ in piata dupa acel moment.

Publicitatea a ramas cam la nivelul din 2006 din punctul de vedere al dezvoltarii si maturitatii pietei, au crescut doar bugetele. Multe bannere, putina eficienta, eficienta despre care nu se vorbeste deloc pentru ca nu da bine (dar care probabil sta la baza lipsei cresterii de bugete pe zona online, dar si a increderii in acest tip de reclama). Retelele de publicitate contextuala concurente AdSense sunt ca si inexistente, in timp ce site-urile mici castiga putini bani din partea Google pe fondul lipsei de advertiseri. Ceva miscari in zona resurselor umane prin agentii si regii, iar Boom a reusit spre finalul anului ceva miscari importante care-i asigura pozitie semi-dominanta pe o piata pe care iar toata lumea o viseaza roza si dezvoltata la anul.
SATI a aparut si ofera deja rezultate, site-uri importante au iesit din trafic.ro si au ramas doar cu sistemul dezvoltat de BRAT. Impresia pe care o am la acest moment este ca inca lumea nu stie ce sa faca cu aceste date. Dupa momentul initial de entuziasm, cred ca se asimileaza inca ideea ca trafic.ro nu va mai fi punctul principal de orientare in zona online, si mai ales, iar publisherii si advertiserii incearca sa isi dea seama cum se vor face mediaplanurile functie de datele demografice promise, si cum le va influenta asta pozitia pe piata.

In concluzie, un an 2007 care nu e decat un precursor al lui 2008. Asteptari mari, putine confirmari, si multe planuri care aprind (inca mocnit) imaginatia pentru un an 2008 plin de evenimente interesante. Time will tell…..