Parte semificativa a ‘lumii bune’ din online a fost azi prezenta la RoNewMedia si a ascultat ceea ce oameni importanti din online si media au avut de spus despre ce urmeaza in cele doua zone, si cat de aproape este (sau trebuie sa fie unirea) dintre cele doua. Am avut live blogging, live twittering, pozele pe flcker nu intarzie sa apara deci de la distanta pare sa fie un eveniment de succes realizat de Realitatea-Catavencu.
Evident ca in lumina intrarii Yahoo in Romania mai intai prin numirea lui Bobby dar si prin anuntul aparitiei Yahoo.ro in toamna, toti ochii au fost atent si incordat indreptati catre Darren Petterson, business development director al Yahoo care a venit la conferinta romana pentru a ‘lauda’ putin intrarea gigantului american in Romania si cu business-ul nu doar cu serviciile. Un preambul al informatiilor oferite de Petterson la conferinta de azi a fost oferit si in MoneyExpress marti cand Bogdan Pencea a realizat un articol in care prezinta strategia Y! pentru yahoo.ro vs. mariile grupuri media romanesti. Bogdan prezinta in articol dilema cu care se confrunta media traditionala romaneasca fata cu un player online care nu vine sa se joace: fie isi pastreaza continutul propriu in speranta ca vor face fata concurentei si vor castiga mai mult offline sau prin vanzari exclusiv proprii online, fie ofera yahoo.ro continutul si obtin parte din veniturile obtinute de gigantul american.
Problema marilor trusturi de presa din Romania este insa mult mai serioasa decat lasa sa se intrevada articolul: astfel, daca pana acum Internetul .ro era privit de ziarele cu tiraj mare ca un rau necesar (cu mici exceptii, GSP fiind cea mai notabila), dar nu un pericol / concurent cand vine vorba de venituri sau distributie de content, undeva din toamna si mai incolo inevitabilul se va produce. Yahoo va forta din punctul meu de vedere o mult asteptata indreptare a offline-ului catre online, miscare care va fi chiar si la noi la noi ireversibila. Baietii in mov nu se vor juca, sunt convins ca pe o piata unde au o pozitie dominanta pe mesageria instant si email vor face tot ce e posibil sa isi taie parte leului cand vine vorba de zona de portal si agregare de continut pentru yahoo.ro, iar media nu avea avea de facut decat sa urmeze un curs intensiv de online, cu tot ce va insemna el.
Pentru ca daca pana acum pentru multi ziaristi / analisti / editorialisti .ro insemna doar o serie de amatori onanisti si site-uri care fura continut de valoare fara sa stie si ei ce si cum, din toamna un player de nivel mondial va veni sa-i invete o noua etapa a meseriei lor, sau, daca refuza, sa-i scoata de pe piata.
Si uite asa, mult mai accelerat decat vor, mai marii media din Romania vor invata ce este blogul, ce este twitter-ul si ideea de microblogging, ce este de fapt Internetul si cum le poate deveni din cel mai mare dusman un prieten de nedejde, dar si un bun canal de vanzari….
Nu pot decat sa ma bucur ca in sfarsit si la noi sunt sanse sa avem parte de o dezvoltare accelerata, evident tot impusa de oameni din afara cu experienta, dar poate ca asa e cel mai bine….
De urmarit…
ai un typo: “tiwtter-ul” în loc de “twitter-ul”.
foarte interesant articolul. ÅŸi ca o completare la ceea ce ai scris tu aici, pot spune că vor avea de câştigat cel mai mult de pe urma acestor schimbări antreprenorii proiectelor web cunoscute deja. presupun că jucătorii din media românească nu vor reinventa roata (trimiţând oamenii înapoi în ÅŸcoli pentru a învăţa cu ce se mănâncă un blog, cum îl promovezi etc.etc.), ci vor “cumpăra licenţă pentru folosirea ei” (adică vor angaja oameni specializaÅ£i).
Buna observatie
@A.Faith:
1. corectat (ce vrei, sunt programator la baza, imi mai scapa degetele pe unde nu trebuie…. 😉 )
2. da, e un punct interesant de vedere, eu zic ca vor avea CEL MAI MULT de castigat cei din media care au stiut sa isi atraga oameni inteligenti pe online… si pe moment cazurile astea se cam numara pe degete