- Dispare performanta. Din ’86 pana in ’96 Romania a obtinut in fotbal rezultate mari, foarte mari. Prin diferite metode, cu noroc, nici nu mai conteaza. Au fost rezultate mari. Tot atunci o serie de baieti destepti si-au dat seama ca se pot face bani. Multi bani. Si bani usori, fara prea multa munca, fara investitii pe termen mediu si lung, fara mare strategie. Doar cu smechereala si niste baieti alergand dupa o minge pe teren. Ceva insa le scapa baietilor destepti: faptul ca fara dezvoltare pe termen mediu si lung performanta dispare. Si asta constatam si mai clar de vreo 24 de ore de cand Nationala a incasat una din cele mai umilitoare infrangeri din ultimii 20 de ani, in fata Lituaniei (0-3). Si o vom mai constata, cu toate ca statistic sutem mare putere europeana in fotbal 🙂 …
- esenta competitiei se pierde. Am avut parte in aceasta duminica de cea mai frumoasa cursa de Formula 1 din ultimii ani, iar finalul a fost poate cel mai frumos pe care l-am vazut eu. O victorie norocoasa pentru Hamilton, o infrangere dureroasa pentru Raikkonen, si 10 puncte acordate la masa verde pentru Massa, dupa o decizie care te cam face sa analizezi care e ideea in spatele acestui sport. Nu ma intelegeti gresit, sunt constient ca F1 e un sport comercial pana in maduva oaselor. A fost business inca de la debut, atunci cand alte competitii mai erau inca… olimpicem, deci decizii business-based nu pot fi ocolite mereu. Dar impresia generala este ca ‘Marele Cric’ devinde o sinistra punere in scena a unui scenariu gandit in alta parte, si in nici un caz pe circuit. Caz in care zic ca pot vedea piese de teatru mai bune, nu de alta dar daca cea mai frumoasa competitie pe circuit din ultimii ani poate fi praf terci la masa verde parca ceva nu merge.
PS. Nu sunt nav, stiu ca intr-o societate globala de consum, orice trebuie sa aiba sens de business. Accept asta desi de multe ori nu-mi convine. Dar sunt niste limite pe care orice om de afaceri / investitor / finantator trebuie sa fie constient ca nu trebuie sa le depasasca, pentru ca altfel risca sa-si omoare propria afacere, facand profit prea mare pe termen scurt…
Capitalismul implementat corect merge in sport si produce si bani si glorie.
Diferit la statele dezvoltate este ca experienta i-a invatat ca gandirea pe termen scurt e gresita. La un moment dat se va intampla si la noi.
Ca si exemplu in sport mai mult decat oriunde totul depinde de imagine. Advertiserii, care platesc gramada de bani, doresc sa isi asocieze marca cu figuri iubite. Ei stiu ca se produce un transfer de caracter si vor vinde mai mult.
Inafara de suporterii “fanatici”(poate fi un cuvant pozitiv), oamenii merg la stadioane ca sa bucure. Daca echipa merge prost nu au nici un motiv sa mearga. Astfel bani din bilete mai putini.
Raman drepturile TV, la care pretul platit de companiile media depinde de potentialul vanzarii reclamelor.
Fotbalistii pierd si ei bani din “endorsments”.(am citit ca Mutu a avut un reality show care nu a avut nici un succes). Mai pierd si sanse de a merge inafara sa faca mai multi bani.
Momentan fotbalul in Romania este sustinut artificial din scandaluri(o tehnica care merge foarte bine… inca).
Problema cu asta e ca lumea se plictiseste rapid, si ele trebuie sa devina din ce in ce mai scandaloase. La un moment dat efectele si asociatiile vor deveni de neacceptat pt companii.