Au fost in week-end, dar acum apuc sa scriu despre ele.
In primul si in primul rand, ca sa lamurim lucrurile, acest post nu este platit / rasplatit sau altceva de catre Toyota, dar mi se pare logic ca atunci cand unui blogger i se da o masina in teste (in conditii de drive-test mult mai permisive decat in mod normal) sa scrie apoi despre el. De bine sau de rau, dar sa scrie, asta e ideea.

Deci, Toyota Prius. Am facut cunostinta cu ea la intalnirea Toyota vs. bloggeri intermediata de Manafu acum aproape doua saptamani. La acea ora masina despre care nu stiam nimic mi-a lasat o impresie ok ca si aspect (da, e love / hate design, la mine e love 😉 ) atat la exterior dar mai ales la interior.
Despre ce inseamna un hibrid in Romania si ce sanse are mi-am exprimat parerile chiar de atunci, si raman cam la aceleasi idei.
Week-end-ul trecut insa am avut ocazia sa o si conduc, aproape 400 km masina atat in oras cat si pe DN1 dar si pe drum de munte (nu off-road evident, dar drum de munte). Deci sa o luam pe rand:

  • Ziua 0:
    • M-am intalnit cu Radu pe Bulevardul Dacia sa iau masina. Dupa un crash-course de la Radu in ce inseamna cutia automata si masina (10x Radu), ma simteam ca acasa.
    • Prima impresie pe care ti-o lasa masina cand te urci in ea este ca ai mult mai mult spatiu decat se vede din afara. Scaunele sunt mari, si in spate se sta comod, iar bordul pare sa fie de la o masina mult mai mare. Controalele sunt asezate bine, poate cu exceptia consolei principale care ar putea sa fie putin mai jos, dar avand in vedere ca cele mai importante optiuni le ai si pe volan (sistem audion, aer conditionat, etc.) , nu e nici un fel de problema. In rest, toate le gasesti intuitiv si fara probleme.
    • Display-ul principal (cu viteza in care te afli, afisajul vitezei de rulare, etc.) sunt asezate undeva in fata si nu ‘sub’ volan, ceea ce iti da si senzatia de loc mult mai mult dar e si foarte odihnitor pentru ca le vezi fara pic de efort, practic nu-ti iei ochii de la drum.
    • Un prin traseu: Bulevardul Dacia – Pipera – Dristor – Timpuri Noi – Trafic Greu. Masina se comporta excelent. Faptul ca pleci de pe loc cu motorul electric e absolut incredibil, la fel si acceleratia liniara care te face sa te simti ca in avion. Desi instinctul iti spune ca va fi o masina lenesa, cand calci acceleratia putin devine chiar nervoasa (da, intra si motorul pe benzina). Pleci de la semafoare sau de pe loc exact asa cum trebuie intr-un oras atat de ‘frumos’ cum este Bucurestiul. Evident prin omorul din zona Obor – Iancului bateria are de suferit si se mai incarca, mai ales ca aerul conditionat trebuie sa fie pornit, altfel de prajesti.
    • Desi nu prea ai idee unde incepe si se termina masina (ma trezeam lasand de multe ori loc foarte mare in fata), are o directie cvazi-perfecta, si manevrabilitatea este mult peste ce am condus pana acum. La fel si la parcare, nu sunt nici un fel de probleme, desi la orice masina noua parca merge mai greu ;). Singura faza mai ciudata (dar normala) este ca atunci cand introduci cheia in contact si vrei sa pleci, daca nu ai piciorul pe frana masina nu se va misca nici un veci, ci intra intr-un mod ‘auxiliar’ in care poti asculta muzica etc, dar nu pleci nicaieri. Folositor cand stii, ciudat pana iti intra in reflex. Eu initial l-am sunat pe Radu crezand ca am stricat masina ;))
    • Seara: iesire din Bucuresti: Dristor – A2 – Centura Bucuresti – DN1 (Otopeni). Ca de obicei aglomeratie, camioane, drum prost. Masina sta bine si prin gropi (parca o suspensie o idee mai rigida nu ar strica totusi) si e si nervoasa atunci cand ai cea mai mare nevoie, in depasiri. Ajunge la 80-90 instant, apoi urca frumos la peste 100 daca ai nevoie si ai si loc (nu prea a fost cazul). Luminile sunt ok, intr-un final am aflat si cum se da faza lunga. Un feature super ok este reglarea luminozitatii display-ului, care in timp de zi poate sa fie luminat normal si cu luminile aprinse, iar noaptea se regleaza cum esti obijnuit. Nu sunt probleme de vizibilitate, toate se vad exact cum trebuie.
    • Drum de noapte DN1 – Ploiesti – Campina: cum ma asteptam masina se duce fara greturi la peste 100km / h dar nu am insistat fiind intuneric si totusi foarte aglomerat (evident, multi marlani pe drum, suntem in Romania). Masina sta perfect in curbe la viteze putin mai mari, directia te ajuta sa mergi fara emotii.
  • Ziua 1:
    • Pleacare spre Cheia.; Campina: In primul rand, daca nu stiti orasul, prin Campina, fara sa fie prea aglomerat, mergi destul de incet si impiedicat. Drum nu prea bun, semafoare multe. Am mers de la un capat la altul doar pe electric. Super ok.
    • DN1 Campina – Ploiesti: maxim 120km / h, masina s-a dus fara nici o problema. Nu simti lipsa de cai putere, cel putin nu la stilul meu de condus.
    • tot pe DN1, singura problema pe care am avut-o, ce-i drept tare neplacuta: acceleratia calcata la maxim (doar vreau sa vad cum se duce masina nu?) se blocheaza sub covoras. Putina panica, mers cu motorul turat la maxim si frana calcata nervos, trag de volan dreapta, nu semnalizez, eviedent si pe corect sunt injurat din spate. Pana la urma imi aduc aminte ca zicea ceva Manafu de asta si trag mai in spate covorasul, ies din santul in care ma aruncasem sa nu ma loveasca cineva si… asta e. Din categoria shit happens, dar trec peste…
    • Ploiesti Centura – DN1a pana la Valeni de Munte: drum aglomerat, maxim un 70km/h in coloana. Am facut ceva depasiri in care din nou am vazut ca masina stie sa se duca cand e cazul, in rest, mers in liniste pe electric in mare parte. Asta cu tot cu lumini aprinse, aer conditionat pornit (temperatura redusa, putere moderata).
    • DN1a Valeni de Munte – Cheia: se mai elibereaza drumul, se poate merge putin mai tare, maxim un 110 pe putinele linii drepte. Fiind drum bun (chiar foarte bun) masina sta foarte bine, si apare prima mica ciudatenie a motorului electric. Fiind foarte silentios, te trezesti ca mergi relativ tare (70-80 pe ora in curbe care altfel le-ai lua mai incet) si calci frana mai mult decat ai vrea. Dar evident asta e doar o problema de familiarizare cu masina, nu e un defect. Descoper si frana de motor (asta era viteza ‘B’, Radu, venea de la Brake…) si masina deja sta cam cum vreau eu pe drum, desi sa nu ai un motor turat pe pante fie la urcare fie la coborare e ciudat. Cu toate astea, masina nu da semne de oboseala, urca exact cum vreau.
    • Dupa un pranz la Cheia (nu m-am incumetat spre Muntele Rosu, e drumul superb dar rupt cu totul pe alocuri si mi-a fost mila de masina) dau sa ma intorc dupa care incepe o ploaie torentiala, pe alocuri cu ‘piatra’, vant, tot tacamul. Evident am mers mai incet, masina insa nu are greturi, si avand si centrul de greutate jos sta bine in camp deschis aproape de Ploiesti cand vuia vantul zdravan… Cu ocazia asta am remarcat ca e si bine izolata fonic.
  • Ziua 2: Intoarcere pe DN1 spre Bucuresti, deja familiar cu masina merge exact cum vreau, deci nu sunt probleme. Din fericire, nu am avut parte de cine stie ce aglomeratie, nici macar prin Bucuresti. Tristete mare ca trebuie sa dau luni masina inapoi, iar de domnul Spinu nu mai apuc sa-l plimb, cine stie pe unde umbla, nici la telefon nu raspunde….

Concluzii

  • Masina arata bine daca-ti place acest tip de caroserie, in interior e foarte ok, controale bune. Singurul minus (care l-a gasit Iulia) e ca pentru o nevasta care vrea sa controleze din 10 in 10 secunde viteza cu care merge sotul e mai greu, nu prea se vede din dreapta, plus ca ai impresia de viteza mai mica pe drum datorita confortului din interior si izolarii fonice. Iuliei i-a placut in schimb luminita care se aprinde atunci cand deschizi oglinda de pe aparatori de soare :))
  • Se comporta mai mult decent si in oras, si in afara. Nu vad situatie unde sa nu faca fata, mai ales in Romania unde viteze de peste 140 sunt o gluma, chiar pe autostrada.
  • Consum total la aproape 400km a fost de 5.1 (in oras e mult, mult mai mic). Argument bun avand in vedere ca benzina nu se va mai ieftini (ever) ci dimpotriva
  • Nu vreau sa intru in polemici despre consum, mediu si ecologie. Sunt constient ca masina nu va salva lumea, asa cum nimic luat de separat nu are nici o sansa. Dar tehnologia se va impune, e mult prea avantajoasa, si de ce sa nu profit de ea daca pot….
  • Pret vs. calitate vs. concurenta: Nu e masina perfecta. Nu e masina de fite. La pretul ei iti iei masini mai de smecher din afara la mana a doua sau chiar de aici cu mai putine optiuni. Dar e o masina foarte buna pentru noi, ceilalti pentru care o masina inseamna un mijloc de deplasare si nu aspirator de femei si admiratori

Alte concluzii le trageti voi, eventual va recomand sa fie dupa un test-drive, dupa care eu zic ca veti ramane surprinsi, chiar si cei mai sceptici…
Mai multe poze aveti aici, la crocodili niste filmulete (cautarea Prius va lamureste)